Chcete s žáky změnit prostředí? Třída vám je na některé aktivity příliš těsná nebo se pro váš napád nehodí? Využijte prostory dětského oddělení či naší čítárny v korunách stromů. Neváhejte a připravte si projektový den u nás.
Pokud chcete nechat vše na nás, vyberte si z nabídky námi připravených programů.
RÁNO DĚLÁ DEN?
doporučená věková skupina: 4–7 let
časová dotace: 60 minut
roční období: celoročně
Hlavním hrdinou příběhu je jezevec. Jezevec je obvykle veselý a obklopený kamarády, ale dnes se mu jen lepí smůla na paty. Všechno se kazí a nic nejde podle plánu. Dokážou děti spolu s jezevcem zahnat mraky špatné nálady a smůly? Příběh plný zábavných úkolů a spolupráce vtáhne malé čtenáře hravě do děje. Spolu s jezevcem děti zjistí, že smůla nikdy netrvá věčně a i smolný den se může změnit ve veselou vzpomínku.
Klíčová slova: emoce, empatie, přátelství, spolupráce
TAJEMNÉ BYTOSTI Z JIZRESKÝCH LESŮ
doporučená věková skupina: 5-7 let
časová dotace: 60 minut
roční období: podzim, jaro
Program přenese děti do světa plného tajemných bytostí z lesů a hor. Potkají skřítky, divoženky, čerty, i ochránce Jizerských hor Muhu. Díky ilustracím a hravým aktivitám se děti seznámí s lidovými pověstmi a tradicemi. Program rozvíjí fantazii a učí respektu k přírodě.
Klíčová slova: lesní a horské bytosti, lidové tradice, příroda, fantazie, ochrana přírody, kultura
VÁNOČNÍ PŘEKVAPENÍ
doporučená věková skupina: 3 - 7 let
časová dotace: 60-90 minut
roční období: podzim, zima
Komu a kdy dáváme dárky? K čemu slouží kalendář? Co se ukrývá v tajemném balíčku? A kde se vlastně berou dárky? Pojďme si společně povídat o chvílích, kdy je radost dárky dávat i přijímat, těšit se z překvapení a sdílet čas s blízkými. Děti si procvičí jemnou motoriku při přípravě drobného dárku. Zábavný program, který vás naladí na Vánoce.
klíčová slova: dárky, vánoční svátky, tajemství, rozdávání a přijímání, radost ze sdílení
PYTEL POHÁDEK
doporučená věková skupina: 5–8 let
časová dotace: 60 minut
roční období: celoročně
Máte rádi klasické pohádky? A jak dobře je znáte? Pojďte se s námi vypravit do pohádkového světa. Navštívíme známe postavy klasických i moderních pohádek a seznámíme se s hlavními hrdiny i záporáky trochu jinak. Probereme jejich motivy, význam a hodnoty. Dobro a zlo neopomeneme. Bez zla by hrdinové přeci nemohli ukázat svou odvahu a sílu. A kdo ví, možná zjistíme, že ani hrdina není vždy tak bezchybný, jak se na první pohled zdá. Povyprávíme si příběhy, které si lidé vypráví už dlouhá léta.
klíčová slova: pohádky, postavy, dobro a zlo, klasické a moderní pohádky, ponaučení, vyprávění
MOŘŠTÍ KONÍCI UŽ JSOU VYPRODANÍ
Divadélko Kamishibai
doporučená věková skupina: 4–7 let
roční období: léto
Mikův táta pracuje doma, ale v práci je až po uši. Slíbená návštěva lomového jezírka se zdá být v nedohlednu! Aby se nadýchal vzduchu, dovolí Mikovi, aby si koupil domácího mazlíčka. To je začátek nádherně bouřlivého příběhu, v jehož průběhu se v bytě zabydluje jedno zvíře za druhým, aniž by si toho vystresovaný táta všiml! Koho si asi malý chlapec donese domů? Co děláte vy, když se nudíte a jste sami?
Téma a klíčová slova: chovatelství, domácí mazlíček, hra proti nudě
DUHOVÁ RYBKA
doporučená věková skupina: 5-7 let
časová dotace: 80 minut
roční období: zima
Vánočně laděný program propojuje čtení pohádkového příběhu s výtvarnou tvorbou a hrou. Inspirací je kniha Duhová rybka (Marcus Pfister), která otevírá témata přátelství, sdílení a solidarity. Duhová rybka se pyšní svými lesklými šupinami, ale protože se neumí podělit, zůstává sama. Děti skrze příběh pochopí, že skutečná radost přichází z přátelství a vzájemné pomoci. V dílně budou tvořit rybičky, společné moře plné barev a symbolicky si navzájem darují "kouzelné šupinky". Vánoční podtext programu vyzdvihuje poselství obdarování a radosti ze sdílení.
Klíčová slova: přátelství, solidarita, jinakost, sdílení
OPAKUJÍCÍ SE PROGRAMY DLE ROČNÍHO OBDOBÍ
45–60 min.
cena 750 Kč
max. 25 dětí
Programy spojené s jednotlivými ročními obdobími či svátky v naší nabídce zůstávají. Budete-li je poptávat, vybírejte z témat – sv. Barbora, sv. Martin, advent, jaro a Velikonoce, léto a prázdniny.
PŘÍBĚH SURIKAT
doporučená věková skupina: 1. - 2. třída
časová dotace: dle domluvy
roční období: celoročně
Příběh o dvou malých surikatách, které spolu prožívají dobrodružství v africké přírodě. Fína je zvědavá a odvážná surikata, zatímco Zef je její kamarád, který ji podporuje a společně objevují tajemství svého světa. Kniha popisuje jejich život v kolonii, jak se učí lovit, spolupracovat a čelit různým nebezpečím.V této lekci si děti vyzkoušejí metodu záznamu odhadu a práci s kvízem. Lekce je vhodná i pro nečtenáře. Formou detektivní práce se seznámí s příběhem i životem surikat.
PRINC SAVANY
doporučená věková skupina: 1.-2. třída
časová dotace: dle domluvy
roční období: celoročně
Lekce je určena pro začínající čtenáře i nečtenáře a využívá metodu řízeného čtení a záznamu odhadu. Tyto postupy dětem pomáhají nejen lépe porozumět příběhu, ale také si uvědomit, co se nového naučily a co si z programu odnášejí. Děti se během lekce setkají se dvěma zdroji – s knihou a filmovou ukázkou. Prostřednictvím příběhu o „princi savany“ se vydají do světa africké přírody. Dozvědí se zajímavé informace o životě lvů, naučí se rozlišovat, pro která zvířata platí určité vlastnosti, a zreflektují, které poznatky byly pro ně nejzajímavější. Program rozvíjí čtenářské dovednosti, pozornost, schopnost odhadovat a ověřovat si vlastní hypotézy.
Téma "lvíče" dětem prosím neprozrazujte.
NEJVĚTŠÍ POKLAD
doporučená věková skupina: 1. - 2. třída
časová dotace: dle domluvy
roční období: celoročně
Pod hladinou moře se ukrývá mnoho tajemství a pokladů – barevné mušle, lesklé kamínky, zvláštní živočichové. Ale co je ten úplně největší poklad? V příběhu, který děti společně prožijí, zjistíme, že nejcennější věcí není zlato ani perly, ale opravdové přátelství a porozumění. Pomocí jednoduchých pomůcek a smyslových vjemů (zvuky moře, dotyk mušlí, velká modrá plocha připomínající oceán) navodíme atmosféru podmořského světa, do kterého se děti ponoří jako malí potápěči. Čeká je společná cesta za příběhem, sdílení pocitů i objevování zajímavostí ze světa moří. Program propojuje literaturu, environmentální výchovu a prožitkové učení.
KVIDOVY PŘESLECHY – podivná slovní spojení a jejich význam
doporučená věková skupina: 3.-5. třída
časová dotace: dle domluvy
roční období: celoročně
Seznamte se s Kvidem – kalousím klukem, který občas slyší všechno trochu jinak. A tak si láme hlavu nad tím, proč mají lidé „hořící tváře“, co znamená „chodit spát se slepicemi“ nebo proč někdo „háže flintu do žita“. Spolu s ním se děti vydají do světa podivných, ale krásně znějících slovních spojení, která dávají našemu jazyku barvy a kouzlo. Zábavnou a hravou formou se naučí rozlišovat frazémy, přísloví a pořekadla, vyzkouší si, jak je správně použít, a zjistí, že i zmatek v řeči může být začátkem velkého objevování.
PÍRKO
doporučená věková skupina: 2.-4. třída
časová dotace: dle domluvy
roční období: celoročně
Jaké to je, když neumí poštovní holub létat? Pírko, hlavní hrdina knihy Emmy Pecháčkové, se narodí s hendikepem, který ho odlišuje od ostatních. Přestože neumí to, co všichni ostatní považují za samozřejmé, dokáže najít svou vlastní cestu, jak být užitečný a šťastný. Program děti provede příběhem, který otevírá důležité téma jinakosti, přijetí a hledání nových řešení. Celý program podporuje nejen porozumění příběhu, ale i rozvoj respektu k odlišnostem a k hodnotám, které vytvářejí soudržnou komunitu.
ZE ŽIVOTA KNÍŽKY
doporučená věková skupina: 3.-5. třída
časová dotace: dle domluvy
roční období: celoročně
Jak vzniká knížka? A kdo všechno se podílí na tom, že ji nakonec držíme v ruce jako čtenáři?
Společně s dětmi se vydáme na cestu po celém „životním cyklu“ knihy – od prvního nápadu spisovatele, přes práci redaktora, ilustrátora a grafika, až po tiskaře a knihkupce. Nezapomeneme ani na roli knihovníka a literárního kritika. Děti tak poznají nejrůznější profese, bez nichž by kniha nikdy nevznikla, a uvědomí si, že kniha není jen předmět, ale výsledek spolupráce mnoha lidí.
Program je interaktivně laděný. Žáci si vyzkouší jednoduché tvůrčí úkoly inspirované jednotlivými profesemi (např. schválit obálku, navrhnout název knihy, zkusit opravit text). Lekce rozvíjí čtenářskou gramotnost a otevírá fascinující svět knižní výroby.
POVĚSTI Z LIBERECKA
doporučená věková skupina: 4.-5. třída
časová dotace: dle domluvy
roční období: celoročně
Znáte tajemné pověsti z vašeho okolí? Během lekce se žáci seznámí s příběhy o vílách, skřítcích, čertech, kouzelných kamenech či neobyčejných lidech, kteří obývali severní Čechy. Program přibližuje, co je to pověst, jak se liší od pohádky, a zároveň otevírá prostor k objevování místních tradic a kulturní paměti. Děti si vyzkouší práci ve skupinách, řešení úkolů z pracovního listu a diskusi nad textem.
DALŠÍ POVĚSTI Z JIZERSKÝCH HOR
doporučená věková skupina: 4.-5. třída
časová dotace: dle domluvy
roční období: celoročně
Víte, jaké tajemné příběhy se vyprávějí o místech, která dobře znáte? A jak souvisejí pověsti s řemesly a každodenním životem našich předků? V programu se děti seznámí s vybranými pověstmi ze severních Čech. Objeví, jak se v příbězích odráží historie regionu i slavná tradice výroby skleněných perliček v Jizerských horách. Společně se podíváme například na pověst o doktoru Kittelovi, která spojuje tajemství, lidovou víru a reálné postavy dějin. Žáci budou pracovat s textem, porovnají typické rysy pověsti a pohádky a uvědomí si, v čem se tyto žánry liší. Formou čtenářských a tvořivých aktivit si vyzkoušejí, jak pověsti uchovávají paměť kraje, předávají hodnoty a dokážou inspirovat dodnes.
O KŘESOMYSLOVI A HORYMÍROVI
doporučená věková skupina: 4.-5. třída
časová dotace: dle domluvy
roční období: celoročně
Znáte pověst o Horymírovi, který se na svém koni Vratislavovi vrhl ze skály? Co je to spravedlivý trest a kde leží hranice odvahy? V této lekci se děti seznámí s jednou z nejznámějších starých pověstí českých. Společně se zamyslí nad motivací hlavního hrdiny a nad tím, jak jeho čin vnímali lidé tehdy a jak bychom se na něj dívali dnes. Program podporuje schopnost číst „mezi řádky“, vést diskusi a uvažovat o širších souvislostech mezi textem a životní realitou.
LEGENDÁRNÍ VÍT - AAH!
doporučená věková skupina: 4.-5. třída
časová dotace: dle domluvy
roční období: celoročně
Tento program vtáhne děti do světa legend a tajemných sil. Kouzelný výtah jménem Vít se stane branou do dobrodružství, při kterém se obyčejná knihovna promění v prostor vhodný k objevování. Společně se vydáme po stopách jedné z nejslavnějších českých legend – příběhu o Golemovi. Lekce propojuje literaturu s hrou a tvořivostí, děti si vyzkouší čtenářskou dílnu v netradiční, hravé formě. Program propojuje fantazii s kritickým myšlením – děti se zamyslí, co znamená mít takového „pomocníka“ doma, k čemu by ho využily, ale i jaká nebezpečí hrozí, když se síla vymkne kontrole. Lekce hravou formou otevírá témata dobra a zla, odpovědnosti, symboliky a vztahu mezi člověkem a jeho „stvořením“. Společně si uvědomíme, že podobné „Golemy“ známe i dnes – třeba v podobě robotů, počítačů nebo umělé inteligence.
PRVNÍ NÁVŠTĚVA V KNIHOVNĚ IGI
doporučená věková skupina: 3. – 5. třída
časová dotace: dle domluvy
roční období: celoročně
Co se skrývá za zdmi knihovny? Program děti provede prostorem i službami knihovny – zjistí, že nejde jen o půjčování knih, ale i o místo setkávání, vzdělávání a společných zážitků. Seznámí se s tím, jak knihovna funguje, co všechno tu mohou najít a jak ji mohou využívat. Druhá část programu otevírá okno do historie: děti se seznámí s příběhem továrny, rodem Ginzkeyů a s tradicí výroby koberců, které patří k dědictví našeho regionu. Prostřednictvím informací, ukázek a aktivit se propojí minulost s přítomností a děti si uvědomí, že knihovna je nejen „domovem knih“, ale i místem, kde se uchovává paměť místa a jeho příběhy.
O knihovně + samostatný program k historii jubilejního koberce.